Арт - терапевтичні  методики в практичній діяльності викладача правил дорожнього руху


Автор: Піхуля Сергій Олексійович, спеціаліст І категорії, викладач правил дорожнього руху.

ВСТУП
Арт-терапія є саме тою методологічною базою, котра поєднує і досягнення наукової думки, і досвід мистецтва, інтелект людини і її почуття, рефлексію і діяльність. І на думку Олени Вознесенської за допомогою арт-терапії можливо вирішувати як виховні і психокорекційні завдання, так і розвивати безпосередньо творче відношення до дійсності, до навчання, спілкування та ефективної взаємодії [ 3 ].
Проаналізувавши досвід застосування різних проективних, фототерапевтичних та арт-терапевтичних методик, групою авторів була  розроблена діагностично-корекційн та соціально-перетворювальна проективна методика,котра є універсальною для застосування у практичній роботі як практичного психолога, соціального педагога так і викладачів закладів освіти різного типу з різними цільовими групами, що отримала назву «ФотоPOST» [ 5 ].  Застосування методичного комплексу «ФотоPOST» під час проведення занять дозволяє покращити емоційний стан учнів та спрямувати їхню увагу на вивчення навчального матеріалу.
Ігрові технології – це сукупність процесів і методик навчання, що являють собою форму пізнавальної діяльності учнів в умовних ситуаціях, спрямованих на формування у них здібностей, знань, умінь і особистих якостей у ході вирішення педагогічних завдань.
Гра – один із самих ефективних методів навчання. Дозволяє поглибити знання учнів, підвищити інтерес до предмета, розвиває навички роботи з додатковою літературою.
Тема, над якою працюю: «Засоби активізації творчої пізнавальної діяльності під час вивчення та закріплення знань з правил дорожнього руху» саме і передбачає застосування як проективних, так і ігрових методів навчання.
В роботі представлений особистий досвід щодо застосування авторського методичного комплексу «ФотоPOST» та ігрових методів навчання  на уроках по вивченню правил дорожнього руху
 

І. Застосування авторського методичного комплексу «ФотоPOST» на уроках по вивченню правил дорожнього руху

Фотозображення як засіб корекції та відновлення емоційного балансу  використовують фототерапія, фото-арт-терапія та власне терапевтична фотографія. Засновником фототерапії, як психотерапевтичного методу, є канадський психолог, арт-терапевт Джуді Вайзер. На її думку, фотографія виступає потужним засобом конструювання психологічної ідентичності індивіду, тісно пов’язана з внутрішнім світом людини, з процесом розвитку та соціалізації [1; 2 ].
А.І. Копитін, визначаючи особливості створення та сприйняття фотографічних образів, прийшов до висновку, що як ніякий інший інструмент цивілізації, фотографія торкається найбільш фундаментальних проблем буття сучасної людини, її глибинних мотивів і страхів, свідомого і несвідомого; тісно пов’язана не тільки з процесом розвитку і соціалізації особистості, а також і спілкування як з тими, хто живе поряд, так і тими, що знаходяться далеко один від одного (і в просторі, і в часі).
 Авторський методично-прикладний комплекс «ФотоPOST» в першу чергу спрямований на раннє виявлення та корекцію тривожних емоційних станів особистості. Також, його доцільно використовувати в роботі для попередження або зменшення деструктивного впливу зовнішніх факторів на формування поведінкових моделей особистості, емоційного і професійного вигорання, а також для уточнення чи визначення життєвий цілей.

Рис.1 Авторський методично-прикладний комплекс «ФотоPOST»

Науковий супровід процесу апробації авторських методик в складі основної робочої групи здійснили Майборода Галина Яківна, професор кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Інституту педагогіки освіти, соціальної роботи і мистецтва Черкаського національного університету
ім. Богдана Хмельницького, кандидат педагогічних наук; Коновальчук Валентина Іванівна, завідувач кафедри психології Черкаського ОІПОПП, кандидат психологічних наук, доцент; Руденко Ілона Миколаївна, доцент кафедри психології Черкаського ОІПОПП, кандидат психологічних наук.
Основним інструментарієм є комплект 134 авторських фотокарток, переважно з пейзажними та анімалістичними сюжетами. Принциповою є відсутність портретних фотокарток з явно вираженими емоціями.

Рис.2 Стимульний матеріал авторського методично-прикладного комплексу «ФотоPOST»


На відміну від асоціативних карток або малюнкових проективних методик, які передбачають своєрідний «примус» клієнта до активної діяльності у створенні асоціативного образу, використання в роботі з клієнтом чи групою набору фотокарток “ФотоPOST” має такі переваги як:
-         відсутність примусу до створення кінцевого продукту власної діяльності;
-         відсутність відповідальності за створений продукт (адже клієнт лише обирає вже кимось створені фотокартки);
-         більша захищеність та свобода вибору, адже є можливість довільно висловлювати власні почуття і емоції;
-         право клієнта бути неактивним у висловлюваннях, а лише відтворювати емоції та почуття шляхом вибору фотокарток;
-         емоційна коректність – відсутнє нав’язування емоцій;
-         можливість трансформувати небажані для клієнта емоції, почуття чи стан шляхом взаємодії з фотографіями у довільному їх перегляданні та виборі;
-         можливість пасивної та активної позиції у роботі з клієнтом для самого спеціаліста.
За результатами апробації в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах методично-прикладний комплекс «ФотоPOST» довів свою ефективність в індивідуальній і груповій роботі з різними віковими та соціальними цільовими група і особами, в т.ч. з дітьми (людьми) з особливими освітніми потребами. Може використовуватися психологами, соціальними педагогами, соціальними працівниками, коучами для проведення розвивальної роботи, консультацій та тренінгів, а також психологами і психотерапевтами в корекційній та психотерапевтичній роботі. Разом з тим, комплект фотокарток  “ФотоPOSTє зручним для самовідреагування та зниження напруги власних емоційних станів. 
Методично-прикладний комплекс «ФотоPOST» рекомендовано до друку вченою радою комунального навчального закладу “Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради” (протокол № 1 від 27 січня 2015 року). Нагороджено Дипломом  Департаменту освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації (наказ № 73 від 28.04.2015).
Обов’язковою умовою використання методично-прикладного комплексу «ФотоPOST», особливо у корекційній та психотерапевтичній роботі, тренінговому та коучинговому процесах, є проходження фахівцями авторського навчального семінару-тренінгу.

Практичні аспекти
За результатами апробації сформовано комплект із 134 авторських фотокарток переважно з пейзажними та анімалістичними сюжетами, що отримав назву «ФотоPOST».
Принциповою є відсутність портретних фотокарток з явно вираженими емоціями.
Пропонований комплект авторських фотокарток рекомендовано застосовувати в роботі відповідних фахівців (психологів, соціальних педагогів, соціальних працівників, психотерапевтів) з дітьми віком від (4)5 років; дітьми з особливостями психічного розвитку; студентами, дорослими; сім’ями:
- для первинної діагностики та зниження напруги гострих тривожних та  кризових (деструктивних) станів;
- для використання в індивідуальній та груповій діагностичній, корекційній, розвивальній, відновлювальній, тренінговій роботі.
Також комплект фотокарток «ФотоPOST» є ефективним:
- для застосування фахівцями у коучинговому процесі з метою уточнення або визначення життєвих чи професійних цілей;
- для самовідреагування та зниження напруги власних емоційних станів.


Рекомендований алгоритм роботи
з комплектом авторських фотокарток «ФотоPOST»
1.                 Отримання запиту/визначення самозапиту.
2.                 Встановлення рапорту[1] з клієнтом або групою.
3.                 Запрошення клієнта до роботи з фотокартками.
4.                 Практична взаємодія клієнта/групи з фотокартками (техніки роботи з фотокартками підбираються відповідно до запиту клієнта/групи або наявної ситуації).
5.                 Закріплення досягнутих позитивних змін в емоційному стані клієнта/групи. Прояснення/пошук клієнтом ресурсів (особистісних та залучених), необхідних для подальшої стабілізації емоційного стану або ситуації  (рефлексія, шерінг).
6.                  Складання угоди про подальшу співпрацю (при необхідності)

Залежно від запиту, мети роботи або наявної ситуації консультант, психотерапевт, тренер або коуч поряд з техніками роботи з комплектом фотокарток “ФотоPOST” може використовувати й інші набори метафоричних  асоціативних карт та застосовувати методики і техніки роботи інших напрямів психотерапії при наявності у фахівця відповідних знань, вмінь та навичок за результатами навчання з додаткових спеціалізацій та практичного досвіду.

Наводимо для прикладу апробовані техніки з використанням комплекту фотокарток “ФотоPOST”, які є ефективними як в індивідуальній, так і груповій роботі.



Техніка “Експрес-аналіз”
(Сергій Піхуля, Тетяна Войцях)
Техніка рекомендована для первинної діагностики емоційного стану клієнта/групи і зниження напруги гострих тривожних та/або кризових (деструктивних) станів, яке досягається у процесі діалогу (консультативної/терапевтичної взаємодії) між клієнтом/групою та консультантом.
Інструкція
1.                 Оберіть три фотокартки, що відповідають стану (настрою, ситуації), в якому (якій) Ви зараз перебуваєте (теперішній стан). Розкладіть зліва від себе (діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток)
2.                 Оберіть три фотокартки, що відповідають тому стану (настрою, ситуації), в якому Ви б хотіли знаходитися (бажаний стан). Розкладіть справа від себе (діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток)
3.                 Оберіть від трьох до п’яти фотокарток, що, на Вашу думку, відображають шлях (кроки, дії), за допомогою якого (яких) Ви можете досягти бажаного стану (настрою, ситуації). Розкладіть їх від фотокарток теперішнього стану до фотокарток бажаного стану (діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток).
4.                 Заключна рефлексія (Як Ви зараз почуваєтеся? Які важливі висновки для себе Ви можете зробити?).

Рис.2 Вибір карток


Техніка “Мої життєві/професійні цілі”.
(Модифікація Тетяни Войцях
техніки “Карта мого Призначення”Ніки Вернікової )

Техніка рекомендована для визначення або уточнення життєвих/професійних цілей, попередження та профілактики емоційного/професійного вигорання.
Інструкція.
Крок 1. Оберіть серед ваших життєвих/професійних цілей одну, яка є важливою, значимою для вас для реалізації у найближчій перспективі. Сформулюйте і запишіть її, починаючи із слів “Я хочу....”. Прочитайте тричі, прислухаючись до своїх емоцій, почуттів, тіла. Оберіть одну із фотокарток, яка б символізувала Вас як особистість в даному періоді вашого життя — ваші емоції, почуття, стани, характер. Запишіть усі асоціації, які у вас виникають як відповідь на питання “Що ця фотографія може розповісти про мене як особистість?”. Покладіть цю фотокартку зверху по центру (діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток).
Крок 2. 
1. Сядьте комфортно. Закрийте очі. Тричі вдихніть і видихніть у комфортному для вас темпі. Дайте відповідь на питання: “Наскільки стан реалізації цієї цілі на даному етапі мого життя дозволяє мені відчувати себе творчо реалізованим(ою)? Уявіть образ, який описує, символізує стан вашої творчої реалізації на теперішній час. Опишіть його, дайте йому метафоричну назву. Намалюйте його (формат А-6, пастель). Покладіть цей малюнок зліва від фотокартки, що символізує Вашу особистість (діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток).
2. Сядьте комфортно. Закрийте очі. Тричі вдихніть і видихніть у комфортному для вас темпі. Дайте відповідь на питання: “Яку максимальну реалізацію свого творчого потенціалу я отримаю, досягнувши цю ціль? Уявіть образ максимального розкриття вашого творчого потенціалу. Що це за образ?Опишіть його, дайте йому метафоричну назву. Намалюйте його (формат А-6, пастель). Покладіть цей малюнок справа від фотокартки, що символізує Вашу особистість (діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток).
Крок 3.
Варіант 1. Залишити все, як є.
Оберіть наосліп три фотокартки, які дадуть відповідь на питання “А що буде, якщо я залишу все, як є?”. Викладіть їх вертикально одна за одною під малюнком-образом ТЕПЕРІШНЬОГО стану реалізації вашої цілі та вашого творчого потенціалу
Відкрийте першу карту. Запишіть свої відповіді.
Відкрийте другу карту. Запишіть свої відповіді.
Відкрийте третю карту. Запишіть свої відповіді.
(діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток).
Варіант 2. Реалізувати ціль максимально.
Оберіть наосліп три фотокартки, які дадуть відповідь на питання “А що буде, коли я реалізую свою ціль максимально?”. Викладіть їх вертикально одна за одною під малюнком-образом МАКСИМАЛЬНОГО стану реалізації вашої цілі та вашого творчого потенціалу.
Відкрийте першу карту. Запишіть свої відповіді.
Відкрийте другу карту. Запишіть свої відповіді.
Відкрийте третю карту. Запишіть свої відповіді.
(діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток).
Крок 4. Ви маєте унікальну можливість проаналізувати та співставити отримані результати у варіанті 1 та 2 , щоб зробити власний вибір між цими варіантами.
Щоб легше було зробити аналіз і визначитися з вибором, пропоную перекинути місточок між двома берегами.
1. Оберіть наосліп три фотокартки, які дадуть відповідь на питання: “А в чому сенс іти із варіанта 1 у варіант 2”? Викладіть їх зліва направо між двома варіантами вибору як верхній ряд.
Відкрийте першу карту. Запишіть свої відповіді.
Відкрийте другу карту. Запишіть свої відповіді.
Відкрийте третю карту. Запишіть свої відповіді.
(діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток).
2. Оберіть наосліп три фотокартки, які дадуть відповідь на питання: “А що чи хто допоможе мені реалізувати мою ціль? Які мої ресурси?” Викладіть їх зліва направо між двома варіантами вибору як нижній ряд.
Відкрийте першу карту. Запишіть свої відповіді.
Відкрийте другу карту. Запишіть свої відповіді.
Відкрийте третю карту. Запишіть свої відповіді.
(діалог з клієнтом/групою, прояснення індивідуального змісту обраних фотокарток).
3. Запишіть загальні висновки як відповідь на питання: “Який вибір я роблю? Що я зрозумів(ла) про свою ціль і про себе?”. Сформулюйте і запишіть метафору своїх висновків. 
Крок 5. Критерії істинності цілі.
Згадайте усі емоції, почуття, стани, які проявлялися в процесі роботи на кожному з етапів?
Що відбувалося на рівні розуму? Що переважало — хаос чи порядок?
Що відбувалося на рівні емоцій? Які переважали — позитивного чи негативного забарвлення?
Що відбувалося на рівні тіла? Який стан переважав — комфортний чи дискомфортний,?
Якщо на цих трьох рівнях ви почувалися комфортно, спокійно, в ресурсі — то це може свідчити про істинність вашої цілі.
Якщо ж на цих трьох рівнях ви більше почувалися невпевнено, тривожно, в стані хаосу, або, можливо, були затиски на рівні тіла, то такий стан може свідчити про хибність вашої цілі, про потребу її уточнення або зміни рівня її пріоритетності, або відсутність достатніх ресурсів для її досягнення на даному етапі та потребу їх відновлення або поповнення (можливо про те, що є потреба у відпочинку).
Крок 6. Заключний шерінг
Що ви зараз відчуваєте? Чи змінилось ваше бачення чи ставлення до обраної цілі?
Чи змогли ви зробити вибір? Якщо так, що допомогло це зробити? Якщо ні, то що завадило цьому?
Що іншого про себе дізналися?
Які важливі відкриття, висновки для себе ви можете зробити?


Рис.3 Використання методики під час початку уроку


Рис.4  Урок продовжується


ІІ. Застосування ігрових методів навчання на уроках по вивченню правил дорожнього руху
Водночас, позитивних результатів із вивчення та закріплення знань із Правил дорожнього руху можна досягти при розумному й ефективному поєднанні сучасних технічних засобів навчання (комп’ютерів) із плакатами, наочним обладнанням деталей, вузлів, механізмів автомобілів, поєднання паперових й електронних носіїв із іграми, зокрема створеними на основі методик пісочної психотерапії.
Малоймовірно, що знайдеться людина, яка в дитинстві не гралася в пісочниці. Але будуючи замки із піску, діти ще не замислюються, що вони таким чином висловлюють свої почуття і ставлення до навколишнього світу. Сьогодні вченими розроблено цілийна прямок арт – терапії — пісочнатерапія, яка допомагає не тільки дітям, а й дорослим.
Пісок, як матеріал, для терапії обраний не випадково. Вінстоліттямивикористовуєтьсялюдиною для побудови та облаштування. Лежачи на піску, людина відпочиває душею і тілом, відчуває себе піщинкою у всьому Всесвіті. А створюючи пісочні фігури, можевідчути себе і Творцем. Граючи з піском, людина переживає велику гаму почуттів: відвідчуття самотності до усвідомлення своєї внутрішньої сили.
Гра для закріплення знань з Правил дорожнього руху створена для використання як елементу уроку. Використання цієї гри в навчальному процесі сприяє образному мисленню, активізації пам’яті та кращому засвоєнню правил дорожнього руху.
Гру створено учнями ліцею в позаурочний час та під час консультацій.
Гра для закріплення знань по Правилам дорожнього руху, призначена для використання в навчальному процесі, потребує творчого підходу і певних затрат часу. Фінансові вкладення незначні. Ресурсів для створення достатньо тих, що є в навчальному закладі.


Засоби, необхідні для реалізації проекту:
·                    Дерев’яний ящик (створений з відходів матеріалів, котрі використовувались на виробничому навчанні групи столярів-верстатників);
·                    Схеми перехресть на папері та на сукні;
·                    Дитячі іграшки автомобілів;
·                    Макети світлофорів, знаків та регулювальника;
·                    Цифровий фотоапарат або смартфон.


Рис.5 Моделювання дорожньої обстановки на полі для гри:



Рис.6 Застосування гри на уроці по вивченню правил дорожнього руху



Рис.7 Зміна поля для гри

Рис.8 Продовження гри

Гра повинна організовуватися як спільна гра викладача з учнями. На всіх  етапах гри повинна зберігатися вільна самостійна діяльність учнів. Завдання викладача - продумати методику проведення гри на уроці, ввести в гру момент змагання, вибрати систему оцінок, балів, заздалегідь попередити учнів про умови і правила гри.
Викладач створює творчу і демократичну обстановку, яка дозволяє уникнути байдужого ставлення учня до занять та необов'язкового участі в уроці.
У своїй практичній роботі я часто використовую ігри, в яких ставлю на меті розвивати самостійність учнів, їх творчі можливості і в той же час, пропоную учням самостійні завдання, прагну максимально виділити в них ігровий момент.
Гра не замінить повною мірою традиційні форми навчання, але доповнить їх, і таке поєднання дозволить раціонально організувати навчально-виховний процес.



ВИСНОВОК
У результаті проведеного дослідження відповідно до поставлених завдань було підтверджено, що в педагогічній роботі велику увагу слід приділяти різним дидактичним методам на уроці.
Арт - терапевтичні методики сприяють створенню позитивного емоційного стану, зняттю напруження та сприяють пізнавальній діяльності учнів.
Гра сприяє кращому розумінню  суті правил дорожнього руху, уточнення та формуванню  знань учнів. Ігри можна використовувати на різних етапах засвоєння знань: на етапах пояснення нового матеріалу, його закріплення, повторення, контролю. Гра дозволяє включити в активну пізнавальну діяльність більше число учнів. Вона повинна повною мірою вирішувати як освітні завдання уроку, так і завдання активізації пізнавальної діяльності, і бути основною щаблем у розвитку пізнавальних інтересів учнів. Гра допомагає викладачу донести до учнів  матеріал в доступній формі.  




Список використаних джерел
1.                 Вайзер Д. Сущность и техники фототерапии / Джуди Вайзер // [ Електронний ресурс ]. Режим доступу :  http://www.phototherapy.me/weiser.htm#.VP1_DUmZjLU
2.                 Вайзер Д. Техники фототерапии в психологическом консультировании /  Джуди  Вайзер // [ Електронний ресурс ]. Режим доступу: http://www.phototherapy.me/weiser_j.htm#.VP1-KUmZjLU
3.                 Вознесенська О. Л. Особливості арт-терапії як методу/О. Л. Вознесенська// «Психолог», видавництво «Шкільний світ» № 39 (183), жовтень 2005.- с. 5 – 8
4.                 Войцях Т. В. Ігрові технології: просвітницько-профілактичні ігри / Т.В. Войцях. — Київ : “Вид. група “Шк. Світ”, 2015. 144 с. — (Бібліотека “Шкільного світу”). С.108-112.
5.                 Войцях Т. В., Піхуля С.О. «Фотоpost» як інноваційна методика спеціалістів психологічної служби закладів освіти різного типу/Т. В. Войцях, С.О. Піхуля// Актуальні проблеми та особливості діяльності психолога в закладах освіти:  матеріали ІV Всеукраїнського науково-практичного семінару, Умань, 31 березня 2015 р./[ред..кол.: Сафін О.Д. (гол.ред.) та інші]. – Умань: Видавничо-поліграфічний центр «Візаві».-  2015. – с. 106 – 111
6.                 Виходець О.М. Культура та етика водіння: Підручник для учнів професійно – технічних навчальних закладів/О.М. Виходець. – К.: Педагогічна преса, 2008. – 320 с.
7.                 Дерех З.Д. Правила дорожнього  руху з коментарями та ілюстраціями. 14-те вид., переробл. Та доповн./ З.Д. Дерех, В.Ф. Душник, Ю.Є. Заворицький. – К.: Арій, 2018 -  176 с. : іл.(Б-ка автомобіліста)
8.                 Киселева М.В. Арт – терапия в работе с детьми: Руководство для детских психологов, педагогов, врачей и специалистов, работающих с детьми/М.В. Киселева. – СПб.: Речь, 2006. – 160 с ил.

9.                 Піхуля С.О. Фотографія як інструмент діагностики і корекції в роботі практичного психолога професійно-технічного навчального закладу / С. О. Піхуля// Зміна організаційно-освітніх практик як складова суспільного зламу сьогодення. Матеріали науково-практичної Інтернет-конференції [Електронний ресурс. Код  доступу: http://oipopp.ed-sp.net/content/category/7/112/15/ ]
10.            Піхуля С.О. Кризові стани учнів ПТНЗ. Діагностика та корекція/С. О. Піхуля// «Психолог», видавництво «Шкільний світ» №18(546), вересень 2014.- с. 44 – 45
11.            Піхуля С.О. Корекція негативних наслідків кризових станів в учасників навчально-виховного процесу професійно – технічного навчального закладу/ С. О. Піхуля //Актуальні проблеми та особливості діяльності психолога в закладах освіти:  матеріали ІІІ Всеукраїнського науково-практичного семінару, Умань, 27 березня 2014 р./[ред..кол.: Сафін О.Д. (гол.ред.) та інші]. – Умань: Видавничо-поліграфічний центр «Візаві».-  2014. – с. 126 – 127
12.            Стреляу Я.  Роль темперамента в психическом развитии/ Я.Стреляу. - М., 1982. – 230 с.
13.            Столяренко, Л.Д. Основи психології: Навчальний посібник / Л.Д. Столяренко. - Ростов н / Д.: Вид-во "Фенікс", 1996. - 736 с
14.            Собакарь А.О. Основи безпеки дорожнього руху: Навчальний посібник / За редакцією В.М. Бесчастного. – К. : Знання, 2007. – 312 с., 20 с. іл..
15.            Томашек  Нино. Системный коучинг. Целеориентированый подход в консультировании. 2-е изд.,испр.,перераб/Н.Томашек/Пер. с нем. – Харьков: Изд-во Гуманитарный Центр/О.А.Шипилова, 2016. – 168 с.




[1]     Рапорт — в психології термін, що передбачає встановлення специфічного контакту, що містить певну міру довіри або взаєморозуміння з людиною чи групою людей, а також сам стан такого контакту.

Коментарі

Популярні публікації