Історія появи правил дорожнього руху. Історія світлофора
Був
час, коли по вулицях і дорогах їздили лише вершники верхи на конях, колісниці й
кінні вози. Їх можна вважати першими транспортними засобами. Їздили вони, не
дотримуючись жодних правил, і тому нерідко стикалися один з одним. Адже вулиці
міст у ті часи зазвичай були вузькими, а дороги звивистими і нерівномірними.
Стало ясно, що треба упорядкувати рух по вулицях і дорогах, тобто винайти
правила, які зробили б рух по ним зручним і безпечним.
Перші
правила дорожнього руху з'явилися більш 2000 років тому, ще при Юлії Цезарі.
Вони
допомагали регулювати рух по вулицях міст. Деякі з цих правил дійшли до наших
днів. Наприклад, вже в ті давні часи на багатьох вулицях було дозволено тільки
односторонній рух.
У Росії
дорожній рух регулювалося царськими указами. Так, в указі імператриці Анни
Іоанівни від 1730 року говорилося: «Візників та іншим всяких чинів людям
їздити, маючи коней в упряжі, з усяким острахом і обережністю, струнко. А тих,
хто не буде дотримуватися цих правил, - бити батогом і засилати на каторгу». А
в указі імператриці Катерини II сказано: «На вулицях ямщикам ні в якому разі не
кричати, не свистіти, не дзвеніти і не бринькати».
Наприкінці
XVIII століття з'явилися перші «саморушні візки» - автомобілі. Їздили вони дуже
повільно і викликали у багатьох критику і насмішки. Наприклад, в Англії ввели
правило, за яким попереду кожного автомобіля повинен був йти людина з червоним
прапором або ліхтарем і попереджати зустрічні карети і вершників. А швидкість
руху не повинна була перевищувати 3 кілометри в годину; крім того, водіям
заборонялося подавати попереджувальні сигнали. Ось такі були правила: не
свисти, не дихай і повзи як черепаха.
Але,
незважаючи ні на що, автомобілів ставало все більше і більше.
І в 1893 році у Франції з'явилися перші
правила для автомобілістів. Спочатку в різних країнах були різні правила. Але
це було дуже незручно.
Тому в 1909 році на Міжнародній
конференції в Парижі була прийнята Конвенція з автомобільного руху, яка
встановила єдині правила для всіх країн. Ця Конвенція запровадила перші дорожні
знаки, встановила обов'язки водіїв і пішоходів.
Сучасним
правилам дорожнього руху майже 100 років.
Історія світлофора
А чи
знаєш ти, коли з'явився звичний для нас світлофор?
Виявляється,
регулювати рух з допомогою механічного приладу почали вже 140 років тому, у
Лондоні. Перший світлофор стояв у центрі міста на стовпі заввишки 6 метрів.
Керував ним спеціально приставлений людина. З допомогою системи ременів він
піднімав і опускав стрілку приладу. Потім стрілку замінив ліхтар, який працював
на світильному газі. В ліхтарі були зелені і червоні скла, а жовті ще не
придумали.
Перший
електричний світлофор з'явився в США, в місті Клівленді, в 1914 році. Він теж
мав лише два сигнали - червоний і зелений - і управлявся вручну. Жовтий сигнал
заміняв застережливий свисток поліцейського. Але вже через 4 роки в Нью-Йорку
з'явилися триколірні електричні світлофори з автоматичним управлінням.
Цікаво,
що в перших світлофорах зелений сигнал перебував нагорі, але потім вирішили, що
краще помістити зверху червоний сигнал. І тепер у всіх країнах світу сигнали
світлофора розташовуються за єдиним правилом: вгорі-червоний, посередині -
жовтий, внизу - зелений.
У нас в
країні перший світлофор з'явився в 1929 році в Москві. Він був
схожий на круглий годинник з трьома секторами - червоним, жовтим і зеленим. А
регулювальник вручну повертав стрілку, встановлюючи її на потрібний колір.
Потім у
Москві та Ленінграді (так тоді називався Санкт - Петербург) з'явилися
електричні світлофори з трьома секціями сучасного типу. А в 1937 році в
Ленінграді на вулиці Желябова (нині Великій Конюшенної вулиці), біля універмагу
ДЛТ, з'явився перший пішохідний світлофор.
Коментарі
Дописати коментар