Тема 1. Основи безпечного керування автомобілем.

Заняття 8. Особливості керування автомобілем за складних дорожніх умов.

  1. Рух через залізничні переїзди

Залізничний переїзд — це перехрещення дороги із залізничними коліями на одному рівні. Залежно від швидкості та інтенсивності руху поїздів, інтенсивності руху через переїзд автотранспортних засобів вони можуть охоронятися і не охоронятися.
Переїзди поділяють на регульовані та нерегульовані. До регульованих належать переїзди, рух автотранспортних засобів через які регулюється пристроями сигналізації або черговими. На нерегульованих переїздах таких пристроїв і чергового немає, а рівень безпеки руху оцінюється і забезпечується водіями автотранспортних засобів.
Безпека дорожнього руху на залізничних переїздах забезпечується відповідним оснащенням: дорожніми знаками, розміткою, світловою і звуковою сигналізацією, шлагбаумами і напівшлагбаумами. На окремих залізничних переїздах, які обладнані шлагбаумом, може бути черговий — особа, яка уповноважена регулювати рух через переїзд.
Пам'ятайте! Незалежно від положення шлагбаума, сигналів світлової і звукової сигналізації, черговий може заборонити рух через переїзд, ставши до водіїв автотранспортних засобів грудьми або спиною з витягнутими в боки руками, або з піднятим над головою жезлом (червоним ліхтарем або прапорцем).
Дорожньо-транспортні події на залізничних переїздах за своїми наслідками наближаються до катастроф, оскільки призводять до великої кількості людських жертв, значного пошкодження транспортних засобів, великих матеріальних збитків через припинення руху на залізниці. Причинами таких подій є переважно ірубі порушення Правил дорожнього руху, поспішність і необачність водіїв автотранспортних засобів. Статистика аварійності за останні роки в Україні свідчить, що при середній тяжкості наслідків ДТП 13,1 (кількість загиблих на 100 потерпілих), на залізничних переїздах вона становить 29,2 — найбільший показник серед усіх порушень Правил дорожнього руху, а питома вага цих порушень становить лише 0,1% від загальної кількості ДТП. Незважаючи на те, що згідно із статистичними даними кількість дорожньо-транспортних подій на переїздах, які обладнані і не обладнані шлагбаумами, приблизно однакова, тяжкість ДТП на останніх удвічі вища.
Пам'ятайте! Водії транспортних засобів можуть перетинати залізничні колії лише на залізничних переїздах.
При наближенні до залізничного переїзду водій повинен зменшити швидкість руху і перейти на одну з нижчих передач. Дистанція до транспортного засобу, що рухається попереду, повинна бути такою, щоб у випадку його раптової зупинки можна було своєчасно зупинитись або об'їхати його без застосування заднього ходу. Під'їжджаючи до переїзду, а також починаючи рух після зупинки перед ним, водій зобов'язаний керуватися вказівками і сигналами чергового по переїзду, положенням шлагбаума, світловою і звуковою сигналізацією, дорожніми знаками і дорожньою розміткою, а також переконатися в тому, що не наближається поїзд (локомотив, дрезина).
Для пропуску поїзда, що наближається, та в інших випадках, коли рух через залізничний переїзд заборонено, водій повинен зупинитися перед дорожньою розміткою 1.12 (стоп-лінією), дорожнім знаком 2.2, шлагбаумом або світлофором так, щоб бачити сигнали, а якщо засоби організації дорожнього руху відсутні — не ближче 10м до найближчої рейки. Згідно з Правилами, у разі відсутності поїзда зупинятися автотранспортним засобам необов'язково, проте в деяких випадках водієві важко виявити наближення поїзда. В умовах обмеженої оглядовості перед переїздом, потрібно зупинити транспортний засіб, вимкнути двигун, вийти на полотно залізниці, і, уважно оглянувши залізничне полотно в обидва боки, прислухавшись і впевнившись у повній безпеці, проїхати через переїзд (рис. 28.4.1).

http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.4.1_rs.jpg

Перед тим, як проїхати переїзд, необхідно впевнитись у відсутності на ньому дефектів покриття або настилу, нерівностей, що можуть стати причиною затримки або вимушеної зупинки. Якщо є такі дефекти треба рухатись через залізничний переїзд на першій передачі під прямим кутом до рейок, без поворотів, контролюючи боковий інтервал із зустрічними транспортними засобами.(рис. 28.4.2)

http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.4.2_rs.jpg

У темну пору доби або в умовах недостатньої видимості залізничний переїзд проїжджають з увімкненим ближнім світлом фар, а проїзд поїзда доцільно очікувати з увімкненими габаритними вогнями, щоб не засліпити працівників залізниці. Особливу обережність необхідно проявляти під час проїзду переїздів, розташованих після руху вздовж залізничної колії (рис. 28.4.3). Паралельність поїзда й автомобільної дороги створює ілюзію, що поїзд стоїть, тому водієві легкового автомобіля необхідно обов'язково зупинитись перед переїздом, щоб впевнитись у відсутності поїзда.

http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.4.3_rs.jpg

Виїжджати на переїзд із двома і більше коліями без шлагбаума відразу після проходження поїзда небезпечно. Водій повинен зачекати деякий час, щоб впевнитись у відсутності локомотива або поїзда, що рухається в іншому напрямку (рис. 28.4.4).

 
http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.4.4_rs.jpg

Особливу увагу слід приділяти проїзду залізничних переїздів на під'їзних коліях до господарських об'єктів, які часто можуть бути необладнані шлагбаумами і світлофорною сигналізацією. Під'їжджаючи до такого переїзду, водій повинен знизити швидкість і уважно оглянути залізничні колії в обидва боки. На таких переїздах може з'явитися локомотив або дрезина, в яких немає головного прожектора або він не ввімкнений, або вагони їдуть попереду, а локомотив позаду. Дуже небезпечні такі переїзди в умовах недостатньої видимості.
Якщо перед переїздом немає дорожньої розмітки або дорожніх знаків, що визначають кількість смуг руху, рух транспортних засобів через переїзд дозволяється лише в один ряд.
Пам'ятайте! Рух через переїзд забороняється, якщо шлагбаум опущений або почав опускатися.
На рис. 28.4.5 показано небезпечну ситуацію, яка виникла внаслідок намагання водія мікроавтобуса виїхати на переїзд після того, як почав опускатися шлагбаум.

 
http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.4.5_rs.jpg

При ввімкнених заборонних сигналах світлофора чи звуковому сигналі незалежно від наявності та положення шлагбаума, виїжджати на переїзд забороняється. Якщо шлагбаум відкритий, світлофор не горить і звукова сигналізація не працює, водій повинен впевнитись, що до переїзду не наближається поїзд або локомотив, бо навіть найсучасніша техніка може відмовити. У разі виходу з ладу сигналізації або невідповідності сигналу світлофора і положення шлагбаума від водія залежить безпека руху керованого ним транспортного засобу через переїзд. Забороняється рух через переїзд і в тому випадку, якщо утворився затор, який змусить водія зупинитися на ньому.
У разі вимушеної зупинки транспортного засобу на переїзді водій зобов'язаний негайно висадити пасажирів і вжити заходів для звільнення переїзду. Потрібно знати, що гальмовий шлях поїзда у 20-25 разів довший, ніж в автомобіля, маса поїзда становить тисячі тон, а швидкість руху — до 200 км/год. Якщо не вдається звільнити переїзд, водій повинен:
а)    коли є можливість, послати двох чоловік уздовж колій в обидва боки від переїзду не менш як на 1000 м (якщо одного, то в бік імовірної появи поїзда, а на одноколійних переїздах — у бік гіршої видимості залізничної колії), пояснивши їм правила подавання сигналу зупинки машиністу поїзда (локомотива, дрезини), що наближається;
б)    залишатися біля транспортного засобу і, подаючи сигнали загальної тривоги, вживати всіх заходів для звільнення переїзду;
в)    у разі появи поїзда бігти йому назустріч, подаючи сигнал зупинки. Сигналом зупинки поїзда (локомотива, дрезини) є круговий рух руки (у світлу пору шматком яскравої тканини або будь-яким добре помітним предметом, у темну пору доби і в умовах недостатньої видимості — з факелом або ліхтарем). Сигналом загальної тривоги є серія звукових сигналів транспортного засобу, що складаються з одного довгого і трьох коротких сигналів.
На залізничних переїздах, де відсутня пішохідна доріжка, водіям потрібно особливу увагу приділяти руху пішоходів, щоб уникнути наїзду на них, оскільки вони рухаються по проїзній частині.


  1. Рух на мостах, транспортних розв'язках, у тунелях.

Під час проїзду через міст і шляхопровід у водія з'являється ілюзорне враження звуження проїзної частини, що зумовлюється наявністю високих бордюрів або огороджень і відсутністю узбіч.
Наближаючись до моста, водій повинен заздалегідь знизити швидкість руху, оцінити ширину проїзної частини, вибрати оптимальний режим руху, необхідну дистанцію і змістити свій транспортний засіб якомога правіше до краю. Слід також врахувати можливі нерівності та наявність вибоїн у місцях стику мосту з покриттям дороги. Перед в'їздом на міст водій повинен звернути увагу на дорожні знаки, які вказують його вантажопідйомність (рис. 28.5.1, а) та визначають черговість проїзду (рис. 28.5.1, б). Для визначення порядку проїзду застосовуються дорожні знаки 2.5 і 2.6.

 
http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.5.1_rs.jpg

 У разі відсутності знаків, які регламентують порядок проїзду мостів, необхідно дати дорогу транспортному засобові, який вже виїхав на міст. Для безпеки дорожнього руху потрібно так вибрати швидкісний режим, щоб уникнути зустрічного роз'їзду на мостах з однією смугою для руху в кожному напрямку.
Водій повинен пам'ятати, що із зниженням температури повітря проїзна частина мостів може бути обледенілою внаслідок охолодження прогонних споруд, а також підвищеної вологості повітря від випаровування з водної поверхні. У теплу пору року в таких місцях підвищується вірогідність туману, особливо вранці.
Проїжджаючи під мостами, транспортними розв'язками, водій повинен враховувати ілюзорне сприйняття ширини дороги: високо розташовані прогонні споруди створюють враження звуження і навпаки.
У місцях перехрещення транспортних потоків, а також транспортних потоків з пішохідними постійно виникають конфліктні ситуації, які передують дорожньо-транспортним пригодам (рис. 28.5.2).

 
http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.5.2_rs.jpg

Умовні позначення:
Типи конфліктних точок:
1 перехрещення транспортних потоків;
2 злиття транспортних потоків;
3 розгалуження транспортних потоків;
4 перехрещення пішохідних і транспортних потоків при виїзді останніх з перехрестя;
5 перехрещення пішохідних і транспортних потоків при в'їзді останніх на перехрестя;
6 перехрещення пішохідних і транспортних потоків при повороті останніх праворуч;
7 перехрещення пішохідних і транспортних потоків при повороті останніх ліворуч.
Для зведення до мінімуму можливостей виникнення ДТП у таких місцях призначені дорожні розв'язки на різних рівнях. Транспортні потоки за цих умов мають лише точки злиття та розгалуження (рис. 28.5. 3).

http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.5.3_rs.jpg

 Перед під'їздом до розв'язки автомобільних доріг на різних рівнях встановлюються інформаційно-вказівні знаки 5.51, 5.52 для орієнтування водіїв про напрямки подальшого руху. Типові небезпечні ситуації на транспортних розв'язках з інтенсивним рухом виникають через намагання водіїв виправити помилку у виборі напрямку руху шляхом негайного повернення на транспортну розв'язку. В такому випадку потрібно проїхати до наступної розв'язки, здійснити розворот і, повернувшись до попередньої розв'язки, продовжити рух у необхідному напрямку. Під час з'їзду на транспортну розв'язку необхідно завчасно ввімкнути покажчик правого повороту, оцінити дорожню обстановку позаду автомобіля, щоб при зниженні швидкості руху уникнути наїзду транспортного засобу, що рухається позаду. Якщо перед транспортною розв'язкою попереду рухається транспортний засіб, що збирається з'їжджати на неї, доцільно перестроїтися на смугу руху лівіше. Особливу увагу слід приділити з'їздам на транспортну розв'язку в населених пунктах. З'їжджати на транспортну розв'язку можна з правої смуги як на праву, так і на ліву смугу з'їзду. На рис. 28.5.4 показано небезпечну ситуацію внаслідок обмеженої оглядовості для водія легкового автомобіля і можливості наїзду на пішоходів, які мають перевагу в русі перед транспортними засобами, бо вони рухаються по продовженні тротуару.

http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.5.4_rs.jpg

 
http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/28.5.5_rs.jpg

Неправильний вибір швидкісного режиму під час проїзду заокруглення транспортної розв'язки може спричинити перекидання автомобіля або бокове зіткнення (рис. 28.5.5).
Особливу увагу вибору дистанції слід приділити в місцях з'їзду з транспортної розв'язки, оскільки водій транспортного засобу, що рухається попереду, може застосувати різке гальмування, щоб дати дорогу іншим транспортним засобам. Водії транспортних засобів, що рухаються позаду, основну увагу зосереджують на транспортних засобах, що рухаються ліворуч, і можуть несвоєчасно зреагувати на зупинений автомобіль.
Безпека з'їзду з транспортної розв'язки передбачає правильне визначення необхідного розриву в транспортному потоці та влиття в нього без створення перешкод для інших транспортних засобів.
Пам'ятайте! Якщо в місці з'їзду з дороги є смуга гальмування, водій, який має намір повернути на іншу дорогу, повинен своєчасно перестроїтися на цю смугу і знижувати швидкість тільки на ній.
Якщо в місці в'їзду на дорогу є смуга розгону, водій має рухатися по ній і вливатися в транспортний потік, даючи дорогу транспортним засобам, що рухаються по цій дорозі.
Режим руху в тунелях визначається дорожніми знаками, розміткою, наявністю розділювальної смуги та освітленістю.
Відповідно до Державного стандарту, знак 1.9 "Тунель" встановлюється перед тунелями, в яких відсутнє штучне освітлення, або на під'їздах до них звужена проїзна частина, а також перед тунелями, в'їзні портали яких через рельєф місцевості видно з відстані менше 150 м. Якщо при в'їзді в тунель не видно його протилежного кінця, знак 1.9 встановлюється з табличкою 7.2.1, яка позначає довжину небезпечної ділянки. В'їжджаючи в тунель, водій відповідно до Правил повинен увімкнути ближнє світло фар незалежно від пори доби і наявності в тунелі освітлення. Під час в'їзду в тунель і руху в ньому потрібно враховувати такий фактор, як адаптація зору, особливо вдень. Хоча тривалість адаптації зору і невелика, водієві треба знизити швидкість руху, вибрати доцільну дистанцію щоб уникнути зіткнення з транспортним засобом, що рухається попереду, а отже, й ланцюгової аварії.
Пам'ятайте! Забороняється обгін, розворот, зупинка і стоянка транспортних засобів у тунелях, на естакадах, мостах, шляхопроводах і під ними.

  1. Буксирування автомобіля

Відповідно до Правил дорожнього руху, буксирування — це переміщення одним транспортним засобом іншого транспортного засобу, яке не належить до експлуатації транспортних составів, на жорсткому чи гнучкому зчепленні або способом часткового навантаження на платформу чи на спеціальне опорне пристосування. Найпоширенішим для буксирування легкових автомобілів із справною рульовою і гальмовою системами є застосування гнучкого зчеплення. За несправного рульового керування та гальмової системи застосовують часткове навантаження на платформу чи спеціальне опорне пристосування. Жорстке зчеплення застосовують для буксирування вантажних автомобілів або причепів.
Пам’ятайте! Буксирування повинно виконуватися механічним транспортним засобом без причепа і з технічно справними зчіпними пристроями як у буксированого транспортного засобу, так і у транспортного засобу, що буксирує. Дозволяється буксирування одного механічного транспортного засобу лише з одним причепом.
З'єднувальною ланкою між автомобілями під час буксирування на гнучкому зчепленні служить трос або канат і довжина якого, відповідно до Правил, повинна бути в межах 4-6 м. Застосування коротшої сполучної ланки не забезпечує гальмового шляху під час зупинки, а довша сполучна ланка провисає під час зміни швидкісних режимів, що зумовлює ривки і її розрив. Гнучке зчеплення через кожний метр позначається сигнальними щитками або прапорцями згідно з вимогами пункту 30.5 Правил. Позначення сполучної ланки є дуже важливим, особливо під час буксирування в населених пунктах. При проїзді перехресть буксирна зчіпка може провисати і лягати на проїзну частину, що не дасть змоги пішоходам своєчасно помітити її і, як наслідок, призвести до їх травмування.
Пам'ятайте! У разі буксирування механічного транспортного засобу на гнучкому зчепленні в буксированому транспортному засобі повинні діяти і бути справними робоча гальмова система і рульове керування, а на жорсткому зчепленні — рульове керування.
Перед початком буксирування водії механічних транспортних засобів повинні узгодити порядок подачі сигналів, зокрема для зупинки транспортних засобів. Застосовуються такі умовні сигнали: звуковий, піднятою вгору рукою, світлові покажчики повороту, короткотермінове вмикання дальнього світла фар. Для зупинки, як правило, водій автомобіля, що буксирується, подає звуковий сигнал. Під час буксирування водій буксированого автомобіля повинен дублювати всі попереджувальні світлові сигнали автомобіля, що буксирує.
Розпочинати рух під час буксирування на гнучкому зчепленні треба плавно, з попереднім натягуванням сполучної ланки, на малих обертах двигуна. Розгін на кожній із передач повинен бути повільним, а перемикання передач — швидким, щоб не допустити послаблення сполучної ланки, ривків і її розриву. Для покращення контролю дорожньої обстановки водій автомобіля, що рухається позаду, може змістити його вліво, але бути обережним, щоб уникнути зустрічного зіткнення. Під час буксирування постійне натягування сполучної ланки забезпечується пригальмовуванням буксированого автомобіля. Не можна допускати провисання сполучної ланки та її падіння на проїзну частину, оскільки в цьому випадку буксирований автомобіль може здійснити наїзд на неї переднім колесом, а при збільшенні швидкості руху автомобіля, що буксирує, може виникнути ривок, який небезпечний різкою зміною траєкторії буксированого автомобіля. Перед зупинкою транспортного состава, водієві транспортного засобу, що буксирує, необхідно заздалегідь кілька разів короткотерміново натиснути на гальмову педаль, щоб вмиканням стоп-сигналів попередити водія автомобіля, що рухається позаду. Під час руху водій транспортного засобу, що буксирує, повинен періодично дивитись у дзеркало заднього виду, контролюючи умови руху, а перед початком ділянки дороги на підйом, треба заздалегідь перейти на нижчу передачу, щоб уникнути перемикання передач на підйомі. Під час об'їзду перешкоди, водій автомобіля, що буксирує, повинен розпочинати маневрування для повернення на раніше займану смугу після того, як буксирований автомобіль проїде перешкоду.
Пам'ятайте! На поворотах буксирований автомобіль зміщується до центру повороту. Вибирайте таку траєкторію руху, щоб уникнути наїзду буксированого автомобіля на тротуар або виїзду на смугу зустрічного руху.
Відповідно до Правил, на автомобілі, що буксирує, в світлу пору доби повинно бути ввімкнене ближнє світло фар або протитуманні фари, а на буксированому — аварійна світлова сигналізація. У разі несправності або відсутності аварійної світлової сигналізації на задній частині автомобіля, що буксирується, повинен бути знак аварійної зупинки. Швидкість руху під час буксирування не повинна перевищувати 50 км/год.
Пам'ятайте! 1. Буксирування забороняється:
а)    на гнучкому зчепленні під час ожеледиці;
б)    мотоциклами без бокового причепа, а також таких мотоциклів, мопедів чи велосипедів;
в)    більше одного транспортного засобу або транспортним засобом з причепом.
2. Експлуатація составів транспортних засобів у складі автомобіля і причепа дозволяється лише за умови відповідності причепа тягачу та виконання вимог щодо їх експлуатації.
Забороняється тривале буксирування з непрацюючим чи несправним двигуном автомобіля, який має підсилювач рульового керування або гальм, оскільки це значно збільшує навантаження на ці механізми і не дозволяє забезпечити безпеку Руху.
Пам'ятайте! Під час буксирування автомобіля в буксированому автомобілі повинен бути вставлений в замок ключ запалювання для попередження замикання рульової колонки.


Коментарі

Популярні публікації